BOŻE CIAŁO
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa - BOŻE CIAŁO -
Pod baldachimem z gorącej mgły i złota (na wysokich drążkach niosą go anieli) Słoneczna monstrancja rzęsiście migota. Złociście się weseli. Płatki, kwiatki, bławatki lecą u dróżek Dzwonią świerszcze dzwonkami dźwięcznej kapeli, Monstrancja świetlista, promienista w górze Złociście się weseli. A w dole chwieją się, chwieją aż do ziemi Kłosy zbożne, pobożne, kornie, nieśmiało, W chrzęście nie słyszą, jak w nich cicho tajemnie Rośnie chleb – Boże Ciało T. Makowiecki Na dzień Bożego Ciała Boże Ciało ustanowione zostało 11 sierpnia 1264 roku przez papieża Urbana IV, a zatwierdzone w 1314 roku przez Klemensa V, który nadał mu jednocześnie nazwę. W Polsce po raz pierwszy świętowano Boże Ciało w diecezji krakowskiej w 1320 roku, a od połowy XV wieku w całej Polsce. Pierwszy źródłowy opis procesji Bożego Ciała przedstawia uroczystość z katedry w Płocku w XIV wieku. Od XV wieku w procesjach uczestniczyło po kilka tysięcy wiernych. Na przestrzeni wieków w procesjach brały udział wszystkie stany, bractwa, cechy, wojsko. W czerwcu 1661 roku, po zwycięstwie pod Połonką i Cudnowem, w warszawskiej procesji uczestniczyli hetmani Stanisław Rewera Potocki, Jerzy Sebastian Lubomirski, Paweł Jan Sapieha „prowadząc więźnie i znaki moskiewskie”. Procesje ukazywały postawy patriotyczne. Również w czasach PRL-u udział w procesji Bożego Ciała miał charakter religijno-narodowy. W polskiej kulturze z Uroczystością Bożego Ciała nierozerwalnie związane jest budowanie czterech ołtarzy, które ilustrują słowa zapisane na kartach Ewangelii. W budowie ołtarzy dominuje roślinność, jak mówi stare przysłowie „każde ziele mówi; święć mnie”. Roślinność użyta do budowy ołtarzy i wicia wianków w oktawę Bożego Ciała nabiera szczególnej mocy po poświęceniu. Oktawa Bożego Ciała to jeden z fenomenów polskiej kultury. Atrybutem tej oktawy są wianki wykonane z ziół, kwiatów. A oto i owe ziela; macierzanka, mięta, rozmaryn, wrotycz, rozchodnik, lubczyk, kopytnik, rumianek. Towarzyszyły one człowiekowi od narodzin do śmierci. Wianuszek macierzanki dekorował becik w czasie chrztu. Rozmaryn, rozchodnik, nieśmiertelnik zdobił wianki sukni ślubnej jako symbol miłości, wierności, nieśmiertelności. Lubczyk leczył bóle gardła. Macierzanką okadzano krowy podczas cielenia. Wianki z oktawy Bożego Ciała zawieszano u okna, drzwi, u wrót stodół, obór, stajen, chroniąc w ten sposób zabudowania, inwentarz od burz, piorunów, gradu. Wkładano wianki pod fundamenty nowobudowanych domów, zakopywano w rogach pół, wśród zagonów kapusty i konopi jako ochronę przed szkodnikami. Kładziono je w stodole pod pierwszy przywieziony snop zboża i pod pierwszą skibę, a palonymi wiankami okadzano dzieżę do wyrabiania chleba. Czas Bożego Ciała i Jego oktawa to czas innego zachowywania się. Jak nakazuje polska tradycja należy wypełnić spuściznę przodków: gospodarze, gospodynie nie podejmują prac polowych, nie sadzi się kapusty bo nie wyrośnie dorodna: „W Boże Ciało z Boską chwałą słowo nam się chlebem stało, nie tnij zboża, ni kapusty, bo odnajdziesz w niej rdzeń pusty”. Kobiety nie piorą coby nie ściągnąć do wsi grzmotów, piorunów. Wyrazem Uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa jest chleb – boży dar, z którym w polskiej kulturze zrodziła się bogata obrzędowość. Dar buduje wspólnotę, którą stanowi rodzina, naród. W ten szczególny czas, czas polskiego świętowania wsłuchajmy się w słowa mistrza Dzieci, rady mej słuchajcie,
opracowała Aldona Plucińska etnograf
|